Тема: «Замела зима, захурделила…» (Синоніми та їх роль у мовленні)

Мета: - сформувати поняття про синоніми; з'ясувати функції даної групи слів у мові; вчити правильно використовувати синоніми у мовленні; удосконалювати навички роботи із довідковою літературою;

- розвивати мовленнєву культуру учнів; збагачувати словниковий запас; розвивати творчі здібності;

- виховувати любов до рідного слова; плекати уміння сприймати поетичний твір у єдності змісту й форми.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: словник синонімів; мультимедійна дошка; фотографії зимового міста, зроблені дітьми;

Форма проведення: урок-рольова гра

Міжпредметні зв’язки: література

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні зачитують складені каламбури.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності СЛАЙД 1

Учень-поет:

Падав сніг,
Падав сніг –
Для усіх, усіх, усіх,
І дорослих і малих,
І веселих і сумних.
Всім, хто гордо носа ніс,
Він тихцем сідав на ніс.
А роззяві, як на сміх,
Залетів до рота сніг.
Вереді за комір вліз
І довів його до сліз.
А веселі грали в сніжки –
Сніг сідав їм на усмішки
І сміявся з усіма:
- Ой, зима, зима, зима!

Слово вчителя: Як ви вже здогадалися, сьогодні ми в гостях у відомого в містечку Лексикології поета. Сьогодні ми – літературні критики. Знайомтеся.

Учень-поет: Добрий день!

(На дошці розміщено фотографії Лисичанська взимку, зроблені учнями. Учень-поет звертає на них увагу)

У наш край прийшла зима. Вона запорошила білим снігом дерева, будинки, вулиці. Подивіться, яке гарне наше місто взимку. Яке воно?

(Очікувані відповіді: красиве, засніжене, біле, запорошене, блискуче, чарівне, неповторне,казкове тощо)

«Мозковий штурм»

- До якої частини мови належать ці слова?

- Чи можна ці означення назвати образними, художніми?

- Чи надають вони предмету більшої поетичності?

Учитель: Такі художні означення називаються епітетами.

ІV. Актуалізація опорних знань

Бесіда:

- Чи знаєте ви, як називаються слова, близькі за лексичним значенням?

- З якою метою вони використовуються в усному і писемному мовленні?

V. Оголошення теми і мети уроку

Учитель оголошує тему уроку; разом з учнями формулює завдання, мету за допомогою питань:

- Ви вже здогадалися, про що піде мова на сьогоднішньому уроці?

- Для чого ми будемо вивчати цю тему?

- Чи важливо для людини володіти знаннями з лексики?

VІ. Засвоєння нових знань

Лінгвістичний експеримент: СЛАЙД 2

(Вчитель читає текст, записаний на дошці або спроектований )

Був чудовий зимовий день. Сонце світило яскраво. Сніг блищав. Прозорі, мов кришталь, бурульки виблискували, переливаючись всіма кольорами веселки. Небо над містом сяяло найчистішою блакиттю.

- Визначте тему та основну думку тексту.

- За допомогою чого поєднуються речення в тексті?

- Знайдіть у тексті синоніми. СЛАЙД 3

- Як зміниться текст, якщо замість синонімів використовувати одне слово?

- Які можемо зробити висновки? СЛАЙД 4

(Робота з підручником)

Вчитель: Так захопився наш поет красою зимового пейзажу, що вирішив написати вірш про зиму. Подивився за вікно – а там світу білого не видно: так мете, так мете! І почали у нього рядочки складатися про хуртовину. Та ось біда: не знає поет, які ще назви має хуртовина. А ви знаєте? Давайте допоможемо!

(Після того, як діти назвуть синоніми до слова хуртовина, вчитель зачитує вірш . У зошити записують всі синоніми)

Крокує матінка-зима разом з дідом морозом вулицями нашого міста, а до них у гості поспішають дочки: СЛАЙД 5

З’їжджалися дочки у гості до діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде,

А тільки-но вітер у полі завіє,

Як стануть на межі Хуртеча й Завія.

Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала

Найменша – улюблена донечка Віхола.

Вчитель вводить поняття синонімічний ряд. СЛАЙД 6

Робота зі словником. Знайти у Словнику синонімів синоніми до слів сніг, вітер, холод.

Вчитель: Молодці діти! Подивіться, який віршик вийшов у нашого митця.

Учень-поет:

Віє метелиця,

Крутиться, вертиться,

Котиться полем у млі.

Килимом-хутром

Падає, стелиться

Сніг по замерзлій траві.

Вчитель: Діти, знайдіть у цьому вірші синоніми. Скажіть, чи будуть ці слова синонімами, якщо їх вилучити з тексту?

(Поняття про контекстуальні синоніми. СЛАЙД 7)

Фізкульхвилинка

Під веселі хуртовини

Повернімось вправо, вліво,

Руки вгору, руки вниз,

Руки вбоки. Нахились!

Вправо, вліво, вперед, назад, і

Пострибати кожен радий!

Іще трішки пострибай

І писати знов сідай.

Вчитель: Без чого не буває хуртовини? Звісно, без снігу. Подивіться, який голий кущик стоїть серед поля. Давайте його зігріємо, а для цього нам потрібно вкрити його снігом. (Завдання: діти, розбившись на пари, записують на сніжинках дієслова-синоніми, пов’язані зі словом сніг. Сніжинки з написаними словами прикріплюють до намальованого куща)

Асоціативний кущ:


Сніг – сипле, падає, іде, літає, мете, трусить, сідає, покриває, звеселяє, кружляє, вкриває землю.

Вчитель: Який гарний кущик у нас вийшов!

Але подивіться: замислився наш поет – має риму, та не може слів дібрати. Допоможемо йому? (Скласти вірш за поданою римою) СЛАЙД 8

………………іде,

………….завиває,

……………..мете,

………….звеселяє.

Учень-поет: А послухайте мою поезію:

Падав з неба свіжий сніг,

На дахи, дерева ліг,

Свіжий вітер нам в обличчя

Так і віє, так і свище.

Захурделила зима –

Всі доріжки замела.

Ледь пробрався до крамниці –

Свіжий хліб купив сестриці.

До кіоску ледь дістав –

Свіжий я купив журнал.

Свіже рішення само

В голову мені прийшло:

Я додому повертаюсь ,

Мов на ковзанці катаюсь!

Сніг засипав всі шляхи:

Ні туди і ні сюди!

СЛАЙД 9

Завдання:Замінити словосполучення з прикметником свіжий синонімами (письмово)

Вчитель: Зима – улюблена пора року і дорослих, і дітей. Можна грати в сніжки, кататися на ковзанах та санчатах.

Ускладнене списування (Записати текст, вставляючи замість крапок синоніми) :

КАРТКА

Скільки снігу (що зробило?) … і … ! Діти беруть санчата і поспішають на гірку. Лід на гірці (що робить?) …, …, … . Всі мерщій нагору! Швидко мчать на ґринджолах вниз. Дітлахам ( як?) …, …, … . Як гарно взимку!

VІІ. Підсумки уроку.

«Рефлесія» - На уроці я дізнався про…

- Я зрозумів, що…

- Мені сподобалось… СЛАЙД 10

VІІІ. Домашнє завдання

- Опрацювати теоретичний матеріал підручника § 55

- Скласти вірш на зимову тематику, використовуючи синоніми

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 4548

Коментарi